Raadsbijeenkomst
woensdag 15 september 2021
- Locatie
Digitaal / Microsoft Teams
- Voorzitter
- Erik Jansen
Agendapunten
-
0.a
Bijlagen
-
1
Toelichting programma en introductie tafelgasten.
-
2
Macht en tegenmacht zijn belangrijke thema’s in de landelijke democratie. Maar wat betekent dit nu precies voor de gemeenteraad als hoogste bestuursorgaan in de lokale democratie? Wat vraagt dit van de agenderende en controlerende rol van de raad? In algemene zin maar ook op financieel vlak. En wat zijn de implicaties voor het gezag van de raad van de schaalsprong die door de gemeenten Cuijk, Boxmeer, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis wordt gemaakt door samen verder te gaan als één gemeente Land van Cuijk? Hoogleraar Marcel Boogers neemt de raadsleden mee in bovengenoemde vraagstukken. Dit als uitnodiging om na te denken over het gezag van de gemeenteraad in de nieuwe gemeente Land van Cuijk.
Na de lezing is er ruimte voor reflectie door de tafelgasten en de beantwoording van vragen. Stel uw vragen via de chat!
Bijlagen
-
3
Hoe komt de P&C cyclus eruit te zien in de nieuwe gemeente? Michel Janssen (ambtelijke werkgroep Financiën en Juridische zaken) praat u op hoofdlijnen bij over de inrichting van de P&C cyclus in de nieuwe gemeente.
De ambtelijke voorbereiding van de begroting 2022 van de nieuwe gemeente Land van Cuijk startte in 2021. Eind juli 2021 ontvingen de vijf gemeenteraden de Kaderbrief 2022 en werden zij geïnformeerd over de actuele financiële ontwikkelingen in relatie tot deze begroting (raadsinformatiebrief is bijgevoegd). De eerste begroting van de nieuwe gemeente wordt kort na de herindelingsdatum door de gemeenteraad Land van Cuijk vastgesteld. De raadsleden worden door Ton van Boekel bijgepraat over de laatste stand van zaken van de Kaderbrief 2022. Daarbij wordt ook stilgestaan bij het proces van kaderbrief naar begroting in het herindelingsproces en de afwikkeling van het controlejaar 2021.
U kunt uw vragen stellen via de chatfunctie in Teams.
Bijlagen
-
4
U wordt door Peter Klerken (ambtelijke werkgroep Financiën en Juridische Zaken) geïnformeerd over de harmonisatie van legesverordeningen zoals die 20 oktober ter besluitvorming voorliggen. Het betreft een toelichting op de aanpak van de leges voor die onderdelen die eigenlijk bij de Omgevingswet horen (tarieventabel hoofdstuk 2 van de legesverordening). Met de invoering van de Omgevingswet zou e.e.a. geregeld zijn op het gebied van leges, maar door uitstel van deze wet met een half is er gezocht naar een tussentijdse oplossing. Tijdens de presentatie wordt ingegaan op de wijze hoe hiermee om te gaan (zie ook tarieventabel hoofdstuk 2 van de legesverordening). Ook wordt expliciet stilgestaan bij de veranderingen ten opzichte van de verordeningen van de huidige gemeenten.
Hoe ziet het vervolgproces eruit?
- 29 september 2021: Raadsvoorstel geharmoniseerde verordeningen rioolheffing, reinigingsheffingen en leges wordt toegelicht aan de Raadsgroep Raad en P&C.
- 6 oktober 2021: Raadsvoorstel wordt behandeld in het Land van Cuijk-beraad.
- Tussen 6 en 20 oktober: Schriftelijke vragenronde.
- 20 oktober 2021: Oordeels- en besluitvorming in Land van Cuijk-raad.
- 20 oktober 2021: Bekrachtiging besluit door de vijf afzonderlijke raden.
En het proces van de overige te harmoniseren verordeningen:
- 6 oktober 2021: Raadsvoorstel harmonisatie verordeningen wordt behandeld in het Land van Cuijk-beraad.
- Tussen 6 en 20 oktober: Schriftelijke vragenronde.
- 20 oktober 2021: Oordeels- en besluitvorming in Land van Cuijk-raad.
- 3 januari 2022: Formele vaststelling door nieuwe raad en inwerkingtreding geharmoniseerde verordeningen.
Voor bepaalde verordeningen, zoals de verordeningen van de raad zelf, geldt een afwijkend proces.
En het proces van de in te trekken verouderde/niet relevante verordeningen:
- 6 oktober 2021: Raadsvoorstel in te trekken verordeningen wordt behandeld in het Land van Cuijk-beraad.
- Tussen 6 en 20 oktober: Schriftelijke vragenronde.
- 20 oktober 2021: Oordeels- en besluitvorming in Land van Cuijk-raad.
- 20 oktober 2021: Bekrachtiging besluit door de vijf afzonderlijke raden.
U kunt uw vragen stellen via de chatfunctie in Teams.
Bijlagen
-
5
Erik Jansen gaat in gesprek met de tafelgasten Jan van de Weem (voorzitter raadsgroep Raad en P&C), Erik van Daal en Maarten Jilisen (beide portefeuillehouders namens de stuurgroep) en Lydia Verheijen (voorzitter ambtelijke werkgroep Financiën en Juridische Zaken). De vragen van de deelnemers worden besproken. Overigens worden de meer technische vragen ook bij de presentatieblokken opgepakt.
-
6Afsluiting door Erik Jansen - 22:00