Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De vergaderingen van de gemeenteraad en commissies zijn openbaar. Je kunt alle vergaderingen online bekijken via deze link: https://ap.lc/x9A2G. Je bent ook van harte welkom in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1, Boxmeer. Als je alleen komt luisteren, is aanmelden niet nodig. Wil je meepraten? Kijk dan bij het kopje wat zijn de regels voor inspreken.


Als je beeld- en geluidsopnames wilt maken, moet je dat vooraf melden en de aanwijzingen volgen. Je kunt dit melden via griffie@landvancuijk.nl, of voor de vergadering bij de voorzitter.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Hoe eerder in het proces je inspreekt, hoe meer invloed je kunt uitoefenen. Vergaderingen zijn op donderdag en een vergaderronde telt vier weken. De eerste donderdag is er een beeldvormende thema-avond. Veel ontwikkelingen komen, nog voordat er een voorstel is, aan de orde tijdens de thema-avonden. Dit is het beste tijdstip om mee te praten. Je kunt dan bij het inwonerspodium onderwerpen op de politieke agenda krijgen. Kijk ook bij wat zijn de regels voor inspreken. Op de tweede donderdag worden voorstellen technisch behandeld. Hierbij kun je niet inspreken.
De derde donderdag vergaderen de commissie Inwoners en commissie Omgeving. Ook hierbij kun je zaken meegeven die volgens jou belangrijk zijn bij het nemen van een beslissing. De vierde donderdag vergadert de raad en worden de besluiten genomen. Ook dan kun je nog inspreken.


Hier vindt je de agenda.

De onderwerpen die op de agenda staan vindt je in het agenda overzicht. Hier vindt je ook alle vergaderstukken. Je vindt deze informatie ook in de app iBabs. Deze app is gratis te downloaden. Vul bij site LvC in. In de andere velden: burger.


Voor de planning van toekomstige onderwerpen gebruiken we een online tool: https://landvancuijk.langetermijnagenda.nl/. Dit maakt de werkvoorraad van de raad inzichtelijk en geeft antwoorden op vragen als: Welke voorstellen zijn in voorbereiding? Wanneer staan die gepland? Welke onderwerpen voor de beeldvormende thema-avonden komen eraan?

Spelregels voor het inwonerspodium tijdens een thema-avond:

  • Het moet gaan om nieuwe onderwerpen
  • Maximaal 10 minuten per onderwerp
  • Is niet voor individuele kwesties
  • Aanmelden voor 12.00 uur op de dag van de bijeenkomst, via griffie@landvancuijk.nl. Vermeld daarbij je naam, telefoonnummer en het onderwerp

Spelregels voor het inspreken bij commissievergaderingen:
- Je meldt je uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de vergadering aan bij de griffie.
- Je spreekt in bij het betreffende agendapunt. Het kan dus zijn dat je een tijdje moet wachten.
- In de raadzaal spreek je vanaf het sprekersgestoelte. In de commissiezaal spreek je vanaf de vergadertafel.
- Je hebt dan maximaal 5 minuten spreektijd. Als er veel aanmeldingen zijn, kan dit worden ingekort.
- Je kunt geen presentatie geven. Je kunt wel jouw tekst digitaal aanbieden aan de commissieleden. Dit loopt via de griffie.
- Nadat je het woord hebt gevoerd, zijn de commissieleden aan het woord. Het kan zijn dat ze een vraag stellen voordat ze zelf ingaan op het voorstel.
- Daarna reageert de portefeuillehouder (wethouder of burgemeester).
- Na de 1e ronde mag je nog een keer kort reageren op de inbreng van de fracties en de portefeuillehouder.
- Volg de aanwijzingen van de voorzitter en praat wanneer je het woord krijgt.
- Na jouw inbreng verlaat je het sprekersgestoelte of de vergadertafel.

Spelregels voor het inspreken bij raadsvergaderingen:
- Je meldt je uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de vergadering aan bij de griffie
- Je spreekt in bij het agendapunt 'Spreekrecht'.
- Je spreekt vanaf het sprekersgestoelte.
- Je hebt dan maximaal 5 minuten spreektijd. Als er veel aanmeldingen zijn, kan dit worden ingekort.
- Je kunt geen presentatie geven. Je kunt wel jouw tekst digitaal aanbieden aan de raadsleden. Dit loopt via de griffie.
- Nadat je het woord hebt gevoerd, zijn de raadsleden aan het woord. Het kan zijn dat ze een vraag stellen voordat ze zelf ingaan op het voorstel.
- Volg de aanwijzingen van de voorzitter en praat wanneer je het woord krijgt.
- Na jouw inbreng neem je plaats achterin de zaal.

Bij een burgerinitiatief doe je een voorstel aan de raad voor een besluit, met een uitleg. Je kunt een burgerinitiatief online insturen. Meer informatie vindt je in de Verordening burgerinitiatief Land van Cuijk 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)

Ja, dat kan. Er zijn verschillende mogelijkheden:
· Je kunt een brief of mail sturen aan de raad
· Je kunt een fractie benaderen
· Je kunt gebruik maken van het inwonerspodium tijdens een thema-avond om onderwerpen op de politieke agenda te krijgen. Kijk bij wat zijn de regels voor inspreken.
· Je kunt ook een burgerinitiatief insturen. Kijk bij burgerinitiatief.

Commissieleden ondersteunen de raadsleden en worden benoemd door de gemeenteraad. Ze bereiden besluiten van de gemeenteraad voor bij de commissievergaderingen. Ze delen daarbij het standpunt van hun partij. Je vindt alle commissieleden bij wie is wie. Er zijn twee raadscommissies: Inwoners en Omgeving. Daarnaast is er ook nog een auditcommissie die de raad ondersteunt bij zijn controlerende taak.

Dat is de burgemeester. Eén van de raadsleden is vicevoorzitter en vervangt de burgemeester als dat nodig is.

De Rekenkamer ondersteunt de raad bij zijn controlerende taak. En onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebeleid.
Contact: rekenkamer@landvancuijk.nl
0485 - 85 32 50