Aan het hoofd van de gemeente staat de gemeenteraad. De raad telt 37 leden. De raad wordt één keer in de vier jaar gekozen door de inwoners. De raad vertegenwoordigt de inwoners, stelt de kaders en controleert het college. De raad heeft het budgetrecht en stelt de programmabegroting vast.
De commissies adviseren de raad en overleggen met het college. Er zijn twee raadscommissies: Inwoners en Omgeving. In een commissie heeft iedere fractie twee zetels. Deze worden ingenomen door raads- en commissieleden. De auditcommissie ondersteunt de raad bij de controlerende taak en voert het overleg met de accountant.
De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De griffier is de (eerste) adviseur van de raad. Heeft u vragen over het werk van de gemeenteraad, wilt u in contact komen met de gemeenteraad of wilt u meepraten, inspreken of een burgerinitiatief indienen? Neem dan contact op met de griffie.
Via deze website heeft u toegang tot de vergaderkalender en de overzichten. U vindt er de agenda's, de vergaderstukken, raadsinformatiebrieven en andere stukken. U vindt deze informatie ook in iBabs. De app is gratis te downloaden. Vul bij site LvC in. In de andere velden: burger.
Commissies en raadsvergaderingen worden live uitgezonden en kunt u terugkijken. Dat geldt ook voor de meeste activiteiten tijdens de thema-avonden. De uitzending vindt u bij de vergadering in de vergaderkalender. Rechtstreekse link: https://shorturl.at/C9BKb
Het maken van beeld- en geluidsopnames is alleen toegestaan wanneer u dit vooraf heeft gemeld bij de griffie (via griffie@landvancuijk.nl) of voorafgaand aan de vergadering meldt bij de voorzitter en de gegeven aanwijzingen volgt.
De raad is er voor u. Daarom wil de raad u graag betrekken bij het besluitvormingsproces. Tijdens de thema-avonden kunt u meedoen. Bij commissies en raadsvergaderingen is het mogelijk om in te spreken. Uw invloed wordt kleiner naar mate het moment van besluitvorming dichterbij komt!
De Rekenkamer doet onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid. De rekenkamer ondersteunt de raad bij de controlerende taak.
De Rekenkamer conformeert zich aan de Privacyverklaring van de gemeente.
Dit is een mogelijkheid voor inwoners om onderwerpen op de politieke agenda te krijgen.
- Het moet gaan om nieuwe onderwerpen.
- Maximaal 10 minuten per onderwerp.
- Is niet bestemd voor individuele kwesties.
- Aanmelden voor 12.00 uur op de dag van de bijeenkomst, via griffie@landvancuijk.nl onder vermelding van naam, telefoonnummer en onderwerp.
De raadsinformatie van de vijf voormalige gemeenten is beschikbaar via de volgende links:
Boxmeer: https://boxmeer.bestuurlijkeinformatie.nl/
Cuijk: https://cuijk.bestuurlijkeinformatie.nl/
Grave: https://grave.bestuurlijkeinformatie.nl/
Mill en Sint Hubert: https://mill.bestuurlijkeinformatie.nl/
Sint Anthonis: https://sintanthonis.bestuurlijkeinformatie.nl/
Websites: https://www.archiefweb.eu/openbare-archieven-gemeenten/
Voor de raadsplanning wordt gebruikgemaakt van een online tool. De planning maakt de werkvoorraad van de raad inzichtelijk en geeft antwoorden op vragen als: Welke voorstellen zijn in voorbereiding? Wanneer staan die gepland? Welke onderwerpen voor de beeldvormende thema-avonden komen eraan? De tool kent een zoek- en selectiefunctie. Link: https://landvancuijk.langetermijnagenda.nl/.
- Het burgerinitiatief moet een voorstel aan de raad bevatten voor een door de raad te nemen besluit, voorzien van een motivering.
- Het moet schriftelijk worden ingediend bij de voorzitter van de raad.
- Een burgerinitiatief moet, om in behandeling te kunnen worden genomen, worden ondersteund door:
ten minste 150 ingezetenen van zestien jaar en ouder, indien het initiatief betrekking heeft op de hele gemeente;
ten minste 100 ingezetenen van zestien jaar en ouder, indien het initiatief betrekking heeft meerdere wijken en/of kernen;
ten minste 75 ingezetenen van zestien jaar en ouder, indien het initiatief betrekking heeft op één wijk en/of kern.
Deze ondersteuning moet schriftelijk blijken uit de plaatsing van een handtekening met vermelding van naam, adres en geboortedatum.
Voor meer informatie kunt u de Verordening Burgerinitiatief gemeente Land van Cuijk 2024 raadplegen via bijgevoegde link of contact opnemen met de griffie.
Verordening Burgerinitiatief gemeente Land van Cuijk 2024: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR718635/1.